Uyku Hastalıkları

Uyku Apnesi

Prof. Dr. Zerrin Pelin Cine5 televizyonunda konuk oldugu "Kendine Iyi Bak" programinda "Uyku Apnesi" ile ilgili sorulari cevapladi. Programi izlemek icin buraya tiklayin.

Uykuda Yürüme

Genellikle derin uyku sırasında ortaya çıkmaktadır. Kişi yataktan kalkarak dolaşmaya başlar. Bu sırada yaptığı şeylerin farkında değildir. Korku duygusu olmadığından uykuda yürümeler sırasında ciddi kazalar ortaya çıkabilir. Gecede sıklıkla bir kez olur. Birden fazla nadir olarak görülür. Uyurgezerlerin güvenli bir ortamda uyumalarının sağlanması, az uyumalarının ve alkol kullanımlarının engellenmesi önemlidir. Sık görülen hastalarda ilaç tedavisi gereklidir.

Uykuda yürüme ve gece terörü özellikleri;

  • Gecenin ilk 1/3’de olur
  • Kişileri uykudan uyandırmak zordur
  • Olayın detaylarını nadiren hatırlar
  • Çocuklarda daha sık görülür.
  • Uyku yoksunluğu gibi yavaş dalga uykusunda artışa neden olan durumlar olayların sıklığını artırabilir.Erişkinlerde alkol kullanımı olayın ortaya çıkmasına yol açabilir.
  • Bir kişide parasomnilerin birden fazla formu olabilir.
  • Stres, sinirlilik veya düzensiz uyku düzenine yanıt olarak oluşabilir.

Gece Terörü

Genellikle korkunç bir çığlık ile başlar, kalp hızı ve nefes alıp vermeler artar. Ani terleme ve genel bir korku hali vardır. Birkaç dakika sürer.Hastanın bu episod sırasında uyandırılmaya çalışılması hastayı huzursuz eder ve olayın uzamasına sebep olur.

Uyku Sarhoşluğu (Konfüzyonel Aurosal) : Uykuda yürüme veya yürüme olmaksızın kısa uyanıklık döneminde veya sonrasında olur. Davranışlar genelde uygunsuzdur. Bulanık düşünceler, yanlış anlamalar ve mantıksız hareketler olabilir. 5 yaşında küçük çocuklarda daha sık olabilir. Genellikle birkaç dakika sürmesine rağmen kişi hatırlamaz.

Uyku Bozuklukları

Prof. Dr. Zerrin Pelin Cine5 televizyonunda konuk oldugu "Cenk'in Ev Hali" programında Uyku Bozuklukları ile ilgili soruları cevaplıyor. Programı izlemek icin buraya tıklayın.

Prof. Dr. Zerrin Pelin “Suc ve Delil” programinda uyku üzerine konusuyor.

Prof. Dr. Zerrin Pelin CNN Turk televizyonunda konuk oldugu "Suc ve Delil" programında uyku üzerine soruları cevaplıyor. Programı izlemek icin buraya tıklayın.

Gece Korkusu

Derin uyku gecenin ilk üçte birlik döneminde yoğundur, sabaha karşı saatlerde azalarak devam eder. İnsanların derin uyku döneminde uyandırılmaları diğer uyku dönemlerine göre daha güçtür. Uyndırıldıklarında ise adaptasyon güçlüğü çekerler ve kafaları karışık olur. Derin uyku döneminde ortya çıkan gece terörü, uyurgezerlik ve konfüzyonel arousal adı verilen uyandığında ne yaptığını bilemem hali ile karakterize uyku bozuklukları genellikle derin uyku döneminde ortaya çıkan yarı uyanma hali ile ilişkili bozukluklardır. Bu tabloyu yaşayan hastalar genellikle ne yaptıklarını hatırlamazlar. Bu olaylar sırasında kalp hızları ve nefes alm hızları artar. Uyandırılmaya çalışıldıklarında oldukça huzursuz ve saldırgan olabilirler.Tipik bir süreç ortalama 5-6 dakika sürer fakat bu süre birkaç saniye ile yarım saat arasında değişebilir. Uykuda yürüme ve gece terörü t 4 ila 12 yaş arasında görülmekle birlikte düşük oranda erişkin dönemde de devam edebilmektedir.

Çoğunlukla aile öyküsü bulunur ve uykuda bu problemler az uyuma, düzensiz uyku, ateş ve bazı ilaçların kullanımları (kalp ilaçları ve sakinleştiriciler) … >>>Yazının devamı için tıklayınız

Uyku ve Şiddet

Bayan A, bir pazar sabahı erken saatlerde nefes almada zorluk çekerek uyandı. Gözlerini açtığında kocasını üzerinde gördü. Kocası, elinde ucu düğümlenmiş ve halka yapılmış bir tişörtle kendisini boğmaya çalışıyordu. Mücadele ederek güçlükle kocasının elinden kurtuldu. O sırada Bay A, karısının bağırmalarını duyarak yataktan fırladı ve ne olduğunu sordu. Karısı bağırarak ve ağlayarak odadan dışarı çıktı ve polisi arayarak durumu haber verdi. Bay A, uyku sersemi olanları anlamaya çalışırken polisler eve gelerek Bay A’yı tutukladılar.Bay A, ifadesinde kötü bir rüya gördüğünü ve karısına saldıran adamlardan onu kurtarmaya çalışırken bir anda uyandığını söylediyse de avukatı aracılığı ile mahkeme tarafından bir uyku merkezine sevkedilinceye kadar geçen süreçte, bu olayın bir uyku bozukluğu sonucu ortaya çıkabileceği olasılığını hiç kimse hatta karısı bile düşünmemişti. Bu şiddet eylemi yabancı bir gazete haberinden alıntı olup, “REM uykusu davranış bozukluğu” olan bir hasta tarafından gerçekleştirildiği düşünülmüştür. REM uykusu davranış bozukluğu (RDB), Alzheimer ve Parkinson hastalığı gibi nörodejeneratif hastalıklarla … >>>Yazının devamı için tıklayınız

Sağlıklı Uyku Nasıl Olmalı

Ne kadar uykuya ihtiyacınız var? 

İnsanlar, biyolojik saat dediğimiz aydınlık ve karanlıktan oluşan 24 saatlik periyodlara adapte olmuşlardır. Bu saat, her gece ortalama 8 saatlik (6 ila 9 saat arasında) bir uyku periyodunu başlatır.İnsanların uyku ihtiyacı genetik olarak belirlenmiştit. İnsanların %90’ ı hepimizin ideal olarak bildiği 7.5-8 saat kadar uyumaktadır. Yüzde 5’lik bir grup 6 saatin altında uyurken, geri kalan %5 uyumak için 12 saat ve üzerinde bir süreye ihtiyaç duymaktadır. İdeal uyku miktarımızı, basitçe sabah kendimizi dinlenmiş hissetmemizden ve güniçi performansımıızdan anlayabiliriz. Eğer ne kadar uyursanız uyuyun ertesi gün kendinizi dinlenmiş hissetmiyorsanız, uyku bozukluklarının da içerdiği tibbi bir araştırılmaya ihtiyaç duyabilirsiniz.

Normal gece uykusu nedir?

Sağlıklı genç bir erişkin, ışıklar kapatıldıktan 5-20 dakika sonra uyuyabilir. Daha sonra gece boyunca 4 evreden oluşan uyku siklusları gece boyunca devam eder. Uykuya dalarken, düşüncelerimiz aklımızda gezinmeye başlar ve çevreyle olan iletişimimiz azalır (Evre 1). Gecenin yaklaşık %50-60’ı evre 2 uykudan oluşmakta olup … >>>Yazının devamı için tıklayınız

Uyku Hijyeni

Uyku; insanlık tarihi kadar eski hala birçok bilinmeyen yönleri olan bir olaydır. Uykusuzluk (insomnia) kişilerin günlük hayatlarını olumsuz etkileyen, psikolojik dengelerini bozan uzun süre devam ederse ölüme bile yol açabilecek bir durumdur.

Uyku hijyeni; uykuya geçişi engelleyen, yavaşlatan her türlü alışkanlığı yaşam biçiminden çıkarmaktır. Uykusuzluk şikayeti başlayan kişilerde ilk önce alınacak önlem uyku hijyenini sağlamaktır. Bu uykusuzluk hastalığının tedavisinin ilk basamağıdır.

Uyku hijyenine yönelik dikkat edilmesi gereken bazı kurallar vardır.

  • Sabah uyanınca yataktan çıkmalıdır. Dinlenmek amacıyla uyumaya devam etmek dinlendirici olmadığı gibi uyku ritmini de bozabilmektedir.
  • Her sabah aynı saatte kalkmalıdır. Uyku ritmini oluşturabilmek için belirli saatler arasında kalkmak, en sağlıklı yoldur.
  • Gündüzleri uyumamalıdır.
  • Düzenli egzersiz yapılmalı ancak akşam saatlerinde heyecan oluşturacak aktivitelerden kaçınılmalıdır.
  • Yatak odası ses, ışık, ısı yönünden korunmuş olmalıdır.
  • Uyku saatine yakın yemek yenmemelidir.
  • Kafeinli, alkollü, kolalı içeceklerden ve tütün kullanımından kaçınılmalıdır.
  • Uyumaya çabalamamalıdır. Uyunamadığı zaman yatakta geçirilebilecek en uzun süre yarım saat olmalıdır. Bu süreden sonra
>>>Yazının devamı için tıklayınız

Uykusuzluk

Uykuya dalma, uykuyu sürdürmeye ilişkin güçlükler, sabah erken uyanma ve dinlendirici olmayan uyku, uykusuzluk olarak kabul edilmektedir. Gündüz yorgunluk hissi, huzursuzluk, konsantrasyon güçlüğü, sinirlilik ve iş yapma gücünde azalma uykusuzluğa eşlik edebilmektedir.